Beyaz Zambaklar Ülkesinde


Finlandiya'nın eğitim sistemi konusunda belki de Dünya'nın en iyisi olduğunu daha önce de duymuştum. Biraz abartı biraz da bana çok uzak geldiği için umursamadığım bu bilgiyle bir kez de takip ettiğim bir blogda karşılaştım. (kusura bakmasın, linkini eklemek için aradım ama bulamadım) Hayranlık dolu bu blog okumasından sonra kitabı okuma listeme aldım.


Meğer Finlandiya öyle kendi kültürleri, uygarlıkları olan bir millet filan değilmiş. Uzunca bir süre sömürge olarak yaşamışlar, sonrasında da kimsenin göz dikmeyeceği bataklığın ortasında bir yeri yurt edinmişler. Hikayeleri de bundan sonra yani 1800'li yılların sonlarında başlamış. Liderleri Johan Vilhelm Snellman kendi toplumunu analiz ettikten sonra tüm sorunları eğitimle aşabileceğine inanmış ve kendisine inanan bir avuç aydınla eğitim seferberliği başlatmış. Kışladan tutun da gezici kütüphaneler, gönüllü gezici öğretmenlerle yurdun her köşesine eğitimi ulaştırmış. 

Konunun bir başka ilginçliği de şahlanışı Rus yazar Grigori Petrov'un dünyaya duyurması. Muhtemelen Snellman'ın ülkesindeki çalkantılı siyasi konumu ve yaşantısı yaptıklarını fazlasıyla gölgelemiş. Buna rağmen Rus yazar sayesinde Snellman bir çok kişiye ilham olmayı başarmış. Hatta eserden Atatürk'ün de etkilendiği ve askeri okullar müfredatına konulmasını istediği rivayet edilmiş. 


Sonuç olarak eğitimle nelerin başarılabileceğini gözler önüne seren okunası kitaplardan. Okul, kışla, iş dünyası ayrımı yapmadan herkesin elinin altında bulunmalı.

Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

3 yorum:

  1. çok güzel bir eser...Özellikle öğretmenler okumalı bence...

    YanıtlaSil
  2. http://yazimodern.blogspot.com/2020/10/beyaz-zambaklar-ulkesinde-grigoriy.html

    Beni yazısıyla etkileyen blog yazısı. Biraz geç oldu ama bulundu...

    YanıtlaSil