Vikinglerle Hayatı Sorgula


Bilenler bilir, bilmeyenler için kısa bir özet geçeyim. Ünlü Viking kabile reisi Ragnar Lodbrok ve arkadaşlarının hayatından esinlenilerek yapılan ve sezonlarca süren efsane bir dizi var; Vikings... İlk olarak 2013 yılında History kanalı için çekilmeye başlanan ABD-Kanada ortak yapımı tarihsel drama türündeki dizi, şu ana kadar 5 sezon ve 69 bölümden oluşuyor. Her bölüm 45 dakika kadar. İnternette dolaşan bilgilere göre de 6. sezonu ile de yoluna devam edecek gibi duruyor. 

İlk bölüm için oldukça düşük bütçeyle çekilen, eleştirmenlerin ve izleyicisinin beğenisi kazanmayı başaran dizinin seyircisine sunduklarını spoliler vermeden irdelemeye çalışayım.

Dizi Ne Anlatıyor

Vikingler veya Norslar olarak bilinen kavim, korsanlık ve buna bağlı olarak köle ticareti yapmalarıyla ünlü savaşçı bir halkmış. Yılın büyük bölümünü denizlerde geçirirlermiş. 8 ile 11. yüzyıllar arasında Avrupa'da bir çok yeri yağmalamalarıyla etrafa korku salarak barbarlıklarıyla akıllarda yer etmişler. Bu gün içinse İskandinav ülkeleri olarak bilinen İsveç, Norveç, Danimarka, İzlanda ve Foreo Adaları kökenlerini oluşturdukları biliniyor. Dizi de tam olarak Vikinglerin Avrupa'da, İngiltere ve Fransanın varlığından haberdar olup yağma girişimlerine başladığı 8. yüzyılları konu alıyor. İzleyici, aslında çiftçi olan kabile reisi Lagnar Lodbrok, eşi Lagertha ve kardeşi Rollo ile birlikte Viking kabilelerine konuk oluyor. Bu konukluk çok da gurur duyulacak ya da mutlu olunacak bir şey değil. Çoğunlukla nefret uyandıran hatta Vikinglerin yenilgilerine oh olsun dedirtecek türden.


Dizideki Din Anlayışı

Vikingler bu anlamda dinlerine oldukça bağlı bir millet. Yanlış anlamadıysam Pagan dinine inanıyorlar ve tanrılarına önceleri insan sonraları ise hayvan kurban etmeye başlıyorlar. İnançları dışında kalan dinlere karşı oldukça acımasızlar. Kiliseleri yağmalayıp, mabede sığınan, ibadet eden halkı ve din adamlarını acımasızca öldürecek kadar insafsızlar. Kendi yaptıkları savaşları da tanrıların savaşı olarak görüyorlar. Yani bir yeri yağmaladıklarında kendi tanrılarının diğer tanrıları yendiklerine inanıyorlar. Ve tabi ki öldüklerinde bahçesinde sürekli savaşabilecekleri bir cennet hayaline sahipler. Ancak dizi ilerledikçe Paganizm ve Hristiyanlık özelinde dinlerin gerek ibadet ritüelleri gerekse öğretileri ile aslında çok da farklı olmadıkları alt metni işleniyor.

Reisler ve Krallar

Hangi kabile ya da ülke de olursanız olun krallık zor zanaat. Bu anlamda üç farklı kral profili ile karşılaşıyoruz. İlk olarak Viking kabilelerinde görülen en güçlü ve savaşçı kişinin kral olması. Tabi ki bunun için bir önceki kralı öldürmeli ve hiç bir zaman güçten düşmemeli. Her daim ordunun başında olmalı ve kahramanlıklarıyla göz doldurmalı. 


İkinci olarak daha çok Avrupa da görülen zeki kral profili. Çok fazla bir savaşçı özelliği olmamasına rağmen zekası ile gücünü korumaya hatta daha da güçlenmeye çalışır. Diğer devletlerle kurduğu ilişkiler, kendi toplumunda ördüğü ağlarla her şeyi elinde tutar. Savaşa gitmese bile ordusunu ve savaş stratejisi konusunda söz sahibi ve tek etkin güçtür. Bilgili ve kurnazdır.


Üçüncüsü ise kukla krallar. Eşi, annesi ya da herhangi birinin gölgesindeki göstermelik kraldır. Tahta oturmaktan ve yönetiyormuş görünmekten başka vasıfları yoktur. Ya şans eseri koltuğu önlerinde bulmuş ya da kral olma şansı olmayan güçlü bir karakterin eliyle taç başa geçirilmiştir. Palazlanıp gücü eline almaya kalkarsa bunu hayatıyla öder. 


Ancak hangi tür kral olursa olsun din adamları ile iyi geçinmek hatta onları kendi çıkarları için kullanmak zorundadır. Genellikle rüşvet yolu ile kendi emirlerini tanrının buyruklarıymış gibi halka yedirmeleri gerekir. Kral halkının gözünde ancak böyle yücelebilir, emirleri sorgusuzlaşır ve başarısızlıkları tanrının takdiri olur. 



En önemlisi mirasçıları olmalı. Çünkü mirasçılar kralı koruyarak aslında kendi geleceklerini güvence altına alacaklardır.

Sonuç olarak uzun dizi izleyemem fobimi yenecek kadar etkili oldu. Özellikle şiddet sahneleri rahatsız etse de, kostümler başta olmak üzere evler ve kaleler özelinde görselleriyle de etkileyici bir dizi. 

Tavsiye ederim.
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

16 yorum:

  1. Güzel bir dizi yorum yazısı olmuş .Yabancı diziler din olgusunu gizli/açık mutlaka konu arasına sıkıştırıveriyorlar.Bu tip dizileri,çok vahşi sahneler yoksa seviyorum ancak.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumun için teşekkür ediyorum Mehtap

      Sil
  2. Tarihi dizi ve filmler çok ilgimi çeker.Keşke sinema tadında ülkemizde de güzel diziler yapılsa..
    Tanıtım için teşekkürler soydaşım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten çekimlerden kıyafetlere kadar kalite kokuyor. Gereksiz uzatmalarda olmayınca tam seyirlik oluyor. Ben teşekkür ederim Sibel

      Sil
  3. Eşimle izliyordum ana sonra yarım bıraktım.Cocular büyümeden önceki sezonlar daha iyidi bence :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hikayenin özü Ragnar'ın ölümüne kadar aslında ama çocukların iktidar mücadelesiyle heyecanı korumaya çalışacaklar gibi. Sonuçta özünü almıssınız, yeter :)

      Sil
  4. Birkaç kere niyet edip başlamadığım dizilerden bir tanesi.

    YanıtlaSil
  5. Güzel anlatım olmuş. Normalde dikkatimi çekmeyen bir başlık ama paragrafa başlayınca devamını merak ettim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İddialı bir başlığı olduğunun farkındayım ama genellikle ilk aklıma geleni yazıyorum ve o anki ruh halimi yansıttığını düşündüğüm için de değiştirmemeye çalışıyorum.

      Sil
  6. Bu aralar izlemeyi düşündüğüm dizi, çevremde o kadar çok izleniyor ki, ben de izleyenler rüzgarına kapılıp gideceğim kesin, çok güzel bir yazı oldu benim için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kendileri mutlafa izlenmesi gereken efsanevi diziler arasındadır ama herkese hitap etmeyebilir. Umarım beğenirsin Kitap Gizi :)

      Sil
  7. Merhaba. Takibiniz için teşekkür ederim. Ben de size dönüş sağladım. Bloğunuz benim çok ilgimi çekecek konularla dolu. Artık sık sık ziyaret ederim. Vikingleri ben de izledim. Dizide favori karakterim Rollo'ydu. Tamam yaptığı kötülükler oldu ama son derece akıllı bir karakterdi. Ve Vikingler tarihte Fransız İhtilaline kadar Normandiya bölgesini idare ettiyse, bunda Rollo'nun payı çok büyük. Bir de Ivar The Boneless karakterini oynayan oyuncu çok başarılıydı. Henüz son sezonu izlemedim. En kısa zamanda izlemeyi düşünüyorum. Teşekkürler bu keyifli paylaşım için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Sizin blogunuzu genel olarak beğendim ancak zamanım olmadığı için tam olarak altını üstüne getirememiştim. Fırsat bulduğumda tekrar tekrar gezmeye geleceğim.

      Dizideki Rollo tabiki etkili bir karakter ama ben hep kralların yönetim stratejilerine odaklandım. Nasıl yönetiyorlar, nasıl cazalandırıyorlar, nasıl iktidara geliyorlar ve güçlerini nasıl koruyorlar. Benim için fazlasıyla doyurucuydu.

      Sil
  8. Genel olarak Vikingleri sevdiğimden bu diziye kayıtsız kalamazdım:) Şiddet, vahşet içeren filmleri, dizileri pek seyretmesem de bu dizi benim için istisna oldu. Oyunculuklar, kostümler, yer/mekan seçimleri vs. diziye çok büyük artılar katmış. Gerçeğe epey yakın. Ancak Vikinglerin tarihini çok iyi bilenler için bundan bile daha vahşi oldukları söyleniyor. Vikinglerle ilgili çok önce bir yazı yazmıştım: https://www.mutlueller.com/2015/01/vikingleri-nasl-bilirsiniz.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Blogunuza mutlaka ayrıntılı bir gezi düzenleyeceğim. Bakalım başka neler varmış

      Sil