Küçük Prens - Antine De Saint - Exupery


İlginç bir kitap Küçük Prens. Aynı zamanda pilot olan yazar Exupery kitabı New York'dda bir otel odasında yazmış. İlk yazım olarak bir rivayete göre 1000 sayfa başka bir rivayete göre ise 1300 sayfa  kadarmış. Ancak nasıl bir sadeleştirmeye maruz kaldıysa 100'lü sayfalara hatta ilk okullar için olan baskısında 79 sayfaya kadar düşürülmüş. Yazar bunu şöyle açıklamış;

Mükemmelliğe, yazıya eklenecek hiçbir şey kalmadığında değil, yazıdan çıkarılacak hiçbir şey kalmadığında ulaşılır.

Kitabın bilinmesi gereken diğer ayrıntısı ise çizimleri. Tamamı yazar tarafından oluşturulan sulu boya resimlerden oluşuyormuş.  Öyle ki Fransa Euro'ya geçiş yapmadan önce Frankların üzerinde küçük Prens ve yazarın diğer çizimlerinden oluşan resimler bulunuyormuş. Daha bitmedi. Japonya’nın Hakone isimli şehrinde bir Küçük Prens müzesi, Güney Kore’de Gyeonggi-do kentinde Küçük Prens temalı bir köy olduğu gibi, 2000 yılında da yazarın doğup büyüdüğü Lyon’da bulunan havaalanına Saint Exupéry’nin adı verilmiş.


Bu kadar ayrıntı kitabın içeriğinde Bizans altınlarının haritası olmalı beklentisi oluşturabilir. Ama tam olarak öyle değil. Başka bir gezegenden gelen küçük bir çocuğun büyüklerin değer yargılarını anlayamayışı, daha doğrusu mantıksız buluşu üzerine kurulu bir hikaye. Masal gibi ama değil. Çocuklara büyük, büyüklere biraz çocuksu gelen bir tarzı var. Tabi ki kayda değer hatta aydınlanma yaşayacağınız çıkarımları da yok değil.

Büyükler sayılardan hoşlanır. Onlara yeni bir dostunuzdan söz açtınız mı, hiçbir zaman size önemli şeyler sormazlar. Hiçbir zaman: ” Sesi nasıl? Hangi oyunu sever? Kelebek toplar mı?” diye sormazlar. “Kaç yaşındadır? Kaç kardeşi var? Kaç kilodur? Babası kaç para kazanır?” diye sorarlar. Ancak o zaman tanıdıklarını sanırlar onu.


Yazar sonlara doğru bir Türk gökbilimciden de bahsediyor ama kim olduğunu açıklamıyor. Eski tarz Osmanlı kıyafetleri ile konuştuğunda kimsenin dinlemediğini ama aynı konuşmayı giyim tarzını değiştirdikten sonra yaptığında herkesin dinlediğini anlatıyor. 

Bu kadar...
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

17 yorum:

  1. https://hayatyaziyor.blogspot.com/2018/11/kucuk-prens-1.html
    ve devamında bahsetmiştim,ancak bu ayrıntıları bilmiyordum

    bir de yazı kalemle değil silgiyle yazılır derler doğru kısaldığı iyi olmuş

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okumuştum yazınızı ama tekrar okumak güzel oldu. Yine de ben kitaptan sizin kadar etkilenemedim desem ayıp etmiş olur muyum...

      Sil
  2. Ilk söz çok yerinde..
    Her zaman popüler bir kitap olarak kalacak Küçük Prens.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyleymiş. Her dile çevrilmiş ve her sene en çok satanlar arasındaymış. Seveni çok demek ki.

      Sil
  3. Great post!
    Have a nice day)

    YanıtlaSil
  4. Hemen her dizide, çocukların elinde görülen bir kitap.Son yıllarda çok adı geçiyor.Bende yeğenimde görmüştüm.Merak edip biraz başladım ama sarmadı nedense.Kısaltıldığını bilmiyordum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de öyle bir ufaklığın elinden alarak okudum. Bitirseymişsiniz keşke :)

      Sil
  5. Güzeldir küçük prens ya

    YanıtlaSil
  6. Çok severim.
    Kaç kere okudum hatırlamıyorum.
    Tekrardan okuyayım, gönül bağımızı kuvvetlendirelim Küçük Prens'imle.. :)
    Mutlu eden bir paylaşımdı benim için, teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitapla olan gönül bağına hayran kaldım. Ne güzel :)

      Sil
  7. Küçük Prens, galiba biz yetişkinler çocuklardan daha çok seviyoruz. Çocuklarım benim gösterdiğim ilgiyi göstermiyorlar Küçük Prense ..
    Bu arada, Küçük Prens bloğumdaki ikinci yayınım olan "Yorgun Düşen Atlar" başlıklı öyküme de misafir olmuştu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk fırsatımda bakayim öykünüze. Merak ettim

      Sil
  8. Ah bu ailemizin kitabi elden ele dolasir evde 😂

    YanıtlaSil
  9. Harika bir kitaptır, her kütüphanede bulunması gereken kitaplardan biridir.

    YanıtlaSil