Rüyanın Öte Yakası - Ursula K. Le Guin


Rüyalar aracılığı ile her şeyi değiştirme gücünüz olsaydı neleri değiştirirdiniz? Hatta Tanrı rolünü üstlenir miydiniz?

Soruların biraz ürpertici olduğunun farkındayım. Ancak 1971 yılında yayımlanan kitap tam da bu kurgunun sorgulanmasından oluşuyor.   

Yaşananların merkezi Amerika. George Orr isimli birinin kullandığı sakinleştirici ilaçların fazlalığı ülkenin sağlık sisteminin dikkatini çekiyor. Sorguya alınan George'nin, rüyalarında gördüğü şeylerin gerçekleştiğini söylemesiyle de psikiyatra yönlendiriliyor. Asıl hikayemiz de bundan sonra başlıyor. Haber isimli psikiyatr geliştirdiği hızlı rüya gördürücü bir cihaz ile George'nin doğru söylediğini tespit ediyor. Tedavi için yapılması planlanan seanslar sırasında da terapi yöntemiyle hastasına istediği rüyaları gördürmeye başlıyor. Ancak, Haber rüyalar sayesinde zengin olmakla yetinmeyerek tanrı rolünü üstlenmeye ve dünyayı kendi hayal gücüne göre tasarımlamaya başlıyor.


Kitapta sorgulanan tanrı rolü kulağa hiç de hoş gelmiyor. Ancak anlatının içine girdiğinizde olayın çok farklı yönlerinin sorgulandığını ve bilinç altımızda var olan tanrı rolünü görüyoruz. Yazar bizi ilginç bir soruyla baş başa bırakıyor. Yol kenarında yılan sokması sonucu can çekişen ve ölmek üzere olan birini görseniz, cebinizde bulunan panzehir ile o kişiyi kurtarır mıydınız? sorusuyla doğal yaşama müdahale edip etmeyeceğinizi sorgulatıyor. Haliyle yol kenarındaki kişi kurtarmayı seçen herkes, sihirli bir gücü olsa doğa, hayvan ve insan katliamlarını durduracak hatta tüm savaşları sonlandıracaktır. Peki bu tanrılaşmak değil midir? Daha da kötüsü hayal gücünüzle kurguladığınız dünyanın olduğundan daha iyi olacağına nasıl emin olabilirsiniz?

Kitap blog sözlük okuma grubunun seçkilerinden. Kurgusu oldukça başarılı olmasına rağmen satırlar akıp gitmiyor. Bu yavaş ilerlemenin yazarın kaleminden mi, çeviriden mi yoksa benim kitaba hazır olmamamdan mı kaynaklandığını bilemiyorum. Yalnız okurken kitaptan koptuğum anlar çok oldu. Tüm bunlara rağmen okumaya değer bir kitap olduğunu düşünüyorum. Bilinçle bilinç dışı arasında kaldığınız gibi, fantastik bilim kurgu karmaşasında da bolca düşünmenizi sağlayacaktır.

Sevgiyle kalın...

Herkes rüya görür. Peki ya bir gün rüyalarınız gerçek, hatta gerçekliğin ta kendisi olsa? Rüyalarınızla gerçekliği sürekli yeni baştan yaratsanız? Rüyanın Öte Yakası'nda Ursula K. Le Guin her zamanki usta anlatımı ve özgün bakış açısıyla bu soruya yanıt arıyor. Denklemin bir tarafında, gördüğü rüyalarla tüm insanlığın ve hatta evrenin kaderini değiştirmeye muktedir gönülsüz bir kahraman, diğer tarafındaysa onun gücünü "faydalı işler" yapmak için kullanırken iktidar hırsına yenik düşen bir bilimadamı var. Gönülsüz kahraman omzundaki bu ağır yükten kurtulmak, herkes gibi dünyanın bir parçası olmak istiyor; bilim adamıysa bu olağanüstü yeteneği kullanıp daha iyi, daha "akılcı" bir dünyanın mimarı olmak. Rüyanın Öte Yakası, hayal gücünü kamçılayan olay örgüsü ve derin felsefi boyutuyla LeGuin severlerin ve fantastik edebiyat tutkunlarının kaçırmaması gereken bir roman.
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

16 yorum:

  1. Bende bu kitabı okurken zorlandım. Ursula'nın tarzı bu maalesef. Yani konu ve kurgu iyi ama akıp gitmeyen bir tarzda yazıyor devamlı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle ama farklı bir lezzet. Ayrıca kitapları da kendinin tekrarı değil. Okumadıysan mülksüzler kitabını tavsiye ederim.

      Sil
    2. Mülksüzleri ve Karanlığın sol eli adlı kitaplarını daha önce okumuştum.

      Sil
  2. Bilinçaltı farklı bir dünya. Bu kitabı da okurum diye düşünüyorum. Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de okuyun. Teşekkür ederim Ebemkuşağı :)

      Sil
  3. Kurgu çok ama çok hoşuma gitti. Bu kitabı listeme eklerim, 224 sayfa, akıcı olmasa da okuması kolay olur diye düşünüyorum. Yazı için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle ayrıca pişman olmayacağınıza eminim 😊

      Sil
  4. Ürpertici bir konusu var ama merak uyandırıyor. Yazardan sadece Karanlığın Sol Eli'ni okudum ve sevdiğim bir kitap olmuştu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Karanlığın Sol Eli'ni okumamıştım hatta adını bile duymamıştım. Tavsiyen için teşekkür ederim :)

      Sil
  5. şu Ursula'yı da bir sana beğendiremedik :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamam ben de sevdim Ursula'yı ama hastası değilim neden anlamıyorsun :)))

      Sil
  6. Ben sevmiştim bu kitabı güzeldi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kurgu güzel, içerik etkileyici ve okursan pişman olmazsınlık ama anlatımda yer yer tıkanıklık var. Belki de ben hazır değildim :)

      Sil
  7. Ursula'nın yazma tarzından sanırım kitapları biraz zor gidiyor. Lakin bir şeyler kapmak için okuduğunda ister istemez yavaşlıyorsun. Yani en azından bende böyle oluyor, bilemiyorum :) Bu arada yeni keşfettiğim bir blogsunuz. Bu yorumunuzu görünce daha bir mutlu oldum. İnşallah artık sık sık görüşeceğiz buralarda. Kucak dolusu sevgiler size :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim. Beni mutlu ettiniz. En kısa zamanda dönüş yapacağım size. Sevgiler :))

      Sil