Fahrenheit 451 - Ray Bradbury


Kitap okumanın yasak olduğu bir toplum hayal edebilir misiniz? Yazar Ray Bradbury bunu 1951 yılında oldukça acımasız şekilde kurgulamış. 

İnsanların beyin yıkayıcı televizyon programlarını izlediği, düşünmenin ve kitap okumanın yasak olduğu gelecekteki bir toplumu konu alıyor hikaye. Toplumdaki itfaiye görevlileri yangın söndürmek yerine kitap yakmakta, itfaiye hortumlarından su yerine petrol akmaktadır.

Toplumun genel yapısının yanında hikaye itfaiyeci Guy Muntag' ın çevresinde özelleşiyor. 10 yıldır kitap yakan Montag işini iyi yapan ve amirleri tarafından sevilen biridir. Ancak günün birinde 17 yaşında hayatı sorgulayan genç bir kızla karşılaşır ve artık tüm hayatı değişir...

-İtfaiyecilerin uzun zaman önce kitapları yakmadığı ve ateşleri söndürdüğü doğru mu?
-”Ateşi söndürmek” mi? Kim söyledi bunu sana?
-Yaktığın kitapları hiç okumadın mı?

Hikayede aralara serpiştirilen mesajlarda kayda değerdi. Mesela televizyon programlarının edebiyatı öldürdüğü tespiti ayakta alkışlanacak türdendi.

Roman adını kağıdın tutuşma sıcaklığı olan 451 Fahrenheit'ten alıyormuş. Okuduktan sonra öğrendiğim bu bilgi acayip bir şekilde aydınlanmamı sağladı ve kitaba olan hayranlığımı artırdı. 

Son söz olarak kitabı blogunda şiddetle tavsiye ederek bende okuma isteği uyandıran Kitap Eylemi'ne teşekkür ederim. Sonrasında aynı şiddetli tavsiyeyi ben de size yapıyorum. Distopya türündeki bu kitabı, bu başyapıtı, bu şaheseri mutlaka okumalısınız.

Kitapla kalın...
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

16 yorum:

  1. Bu Ekim ayında girdiğimden beri bloglarda gördüğüm 8. Fahrenheit 451 yorumu. Herkes şu sıralar bu kitabı okuyor zannımca. Hatta bazen karıştırıp allah allah acaba ben bu blogun Fahrenheitına yorum yapmış mıydım siye düşünmeden edemiyorum :D öncelikle konusu gerçekten biz kitap severler için oldukça ilgi çekici kitapsız bir toplum düşünmediğimiz gibi eğer öyle bir yer olsa nasıl iğrenç bir yer olurdu merak ediyoruz be korkularımızla yüzleşip bu kitabı okumaya karar veriyoruz öyle değil mi? Ben cesur yeni dünya, 1984, ütopya. Otomatik portakal gibi birçok distopik eser okudum bu tarzda kaliteli ama bu eseri en sona bıraktım ve bir türlü okumak kısmet olmadı ama bunca gördüğüm yorumdan bunca övgüden sonra artık okumak şart oldu dokuzuncu yorum da benim blogumda olsun diyorum. Çok güzel yorumlamışsınız efendim ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)) aslında bu güzel bir şey. Ben başka bir blogu tavsiyesi üzerine okudum. Eminim diğerleri de takip ettikleri bloglardan etkilenerek okumuştur. Yani blogların okunuyor olması ne kadar güzel.

      1984 ve hayvan çiftliğini okumuştum bende. Onlar da güzel ama burada kitapsız kalmak var. Okumanın ne kadar önemli bir şey olduğu daha iyi anlatılamazdı sanırım.

      Güzel yorumun için teşekkür ederim. Umarım siz de seversiniz...

      Sil
  2. Ben bu kitabı çok severek okumuştum. Seneler önceydi. Şimdi senin yorumunla yine ne kadar güzel bir kitap olduğunu hatırladım. Bu güzel inceleme yazısı için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. Ben de çok beğenmiştim, beni bu kadar geren nadir distopyalardan :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap kurtları daha fazla etkileniyor anlaşılan. Normal :))

      Sil
  4. Distopya deyince benim için ilk üçte. :)) 1953 yılında yazılmış olması ve günümüzde neredeyse gerçek olmasına ne demeli :) Beni asıl etkileyen bu aslında. Bu kitap bu gün yazılmış olsaydı benim için hiç bir anlam ifade etmezdi sanırım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farklı bir yerden bakmışsın olaya. Umarım itfaiyeciler yanğın söndürmeye devam eder :)

      Sil
  5. geldiğimiz dünya da aslında bir distopyadan farksız şu anda , bu arada Ursula le guin'in Mülksüzleri distopyanın kralıdır gözümde , hani diyorum belki servis gidiş-gelişlerinizde , elinize geçerse , şiddetle tavsiye ettiklerimden bir diğeridir , hatta o kadar ki bundan daha iyidir :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 😁😁😁😁 tamam mesajı aldım. Gereğini yapacam. Tavsiyen için teşekkürler

      Sil
  6. Sanırım kitap bloggerları farkında olmadan aynı kitabı okuma etkinliği yaptı biz kalanlar da kazana düştük :D

    YanıtlaSil
  7. Güzel etkinlikmiş "devrik cümleler" Kitap blogger değilim ama sanırım ben de katılabilirim etkinliğe 😉
    Distopya romanlarını sevmezdim ama ucundan kıyısından başlamış bulundum.Sanırım 3. Distopya romanım Fahrenheit 451 olacak.Öneri için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)) bu kitabın etkinliğe dönüşmesine çok sevindim. Umarım beğenirsiniz...

      Sil
  8. 1984'ü ve Cesur Yeni Dünya'yı severek okumuştum. Bir sonraki distopik kitap olarak bu kitabı düşünüyorum.
    Paylaşım için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de daha Cesur Dünya'yı okumadım. Yorumlarda gelen kitap tavsiyesi de ayrı güzel oluyor. Teşekkür ederim :)

      Sil