Vakıf Serisi 6 - Vakıf Kurulurken


Serinin ilk beş kitabında Vakfın temellerinin nasıl atıldığını, nasıl galaksinin en güçlü gezegeni olduğunu, nasıl yenildiğini ve ikinci vakıfla olan mücadelesini okuduktan sonra insanlığın ilk ortaya çıktığı gezegeni aramıştık. Bu yola, Hari Seldon'un Psiko Tarih bilimi ile çıkmış ve çok uzak gelecekte nasıl yaşamların olabileceğini onlarca örneğiyle hayal etmiştik. Peki ama bu matematiksel yollarla geleceği tahmin etme daha doğrusu hesaplama olayı nasıl ve nereden çıkmıştı?
  • Vakıf (İthaki Yayınları) / İmparatorluk (Altın Yayınları)
  • Vakıf ve İmparatorluk (İthaki Yayınları) / Altın Galaksi (Altın Yayınları)
  • İkinci Vakıf (İthaki Yayınları) /Gizli Tanrılar (Altın Yayınları)
  • Vakıf'ın Sınırı (İthaki Yayınları) / Galaksi Çöküyor (Altın Yayınları)
  • Vakıf ve Dünya (İthaki & İnkılap Yayınları) 
  • Vakıf Kurulurken (İthaki Yayınları) / İmparatorluk Kurulurken (Altın Yayınları)
  • Vakıf İleri (İthaki Yayınları) /Erişilmez İmparatorluk (Altın Yayınları)

Vakıf Kurulurken / İmparatorluk Kurulurken

İmparatorluğun henüz başlarında, onuncu yıl etkinliklerinde Hari Seldon adında genç bir bilim adamı konuşma yapar. Konuşmasında istatistiksel yollarla geleceği tahmin etmeye yönelik bazı çıkarımları olduğunu belirterek hazırladığı tezini sunar. Bu konuşma, imparatorun birinci bakanı Demerzel'in dikkatini çeker ve Hari'yi imparator Cleon'un karşısına çıkarır. Hari, tezinin daha yeni olduğunu ve bu yöntemle geleceği tahmin etmenin henüz imkansız olduğunu anlatsa da imparator uyanıktır. Onun için önemli olan geleceği tahmin etmek değil, kitleleri geleceğe hazırlamaktır. Haliyle politikacıların gelecek tahminleriyle, bilim insanlarının gelecek tahminlerinin kitleler üzerindeki etkisi aynı olmayacaktır. Bunun için imparator Hari'den kendi tahtını güçlendirmek için güzel bir gelecek açıklamasını ister. Ancak Hari durumu kabul etmez ve  İmparatordan sonra en güçlü olan Wye kaçar. Hari'yi yine aynı sorun beklemektedir. Bu kez de Wye valisi aynı şeyi ister. Hari buradan da Dors adında biriyle kaçarak tezi üzerinde çalışmak ister. Fakat Daneel isimli bir robota yakalanarak hayatının şokunu yaşar...

Yaklaşık 652 sayfalık kitap boyunca siyasetçilerin bilimi kendi çıkarları uğruna nasıl kullanmak istediklerine tanıklık ediyoruz. Bunun yanında bilim insanlarının siyasetçi için ne kadar önemli olabileceğini şaşkınlıkla karşılıyoruz. 

Ama seriyi takip edip okumayı düşünen arkadaşlarım için bu kitabın önemli bir yol ayrımı olduğunu belirtmek isterim. Burada iki seçenek çıkıyor karşınıza. Eğer benim gibi yazım sırasına göre okuyup  6. sıraya alırsanız geleceğin bilinmeyen tarihini okumuş olursunuz. Dolayısıyla Hari Seldon'un maceralarını okurken onun tehlikeleri sağ salim atlatacağını bilirsiniz. Bu aslında bir handikap ama tarihte yaşamış önemli birinin hayatını okumanın buruk lezzetini de sunuyor. Soru şu; bu kitabın tarih kitabı mı olmasını istersiniz yoksa hikayenin başlangıcı mı? Cevap olarak, benim için kronolojik sıralama daha mantıklı diyenler bu kitabı ilk sıraya almalı...

Sevgiyle kalın...
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

4 yorum:

  1. yazardan hiç okuyamamanın derin hüznü ile, senin bu yeni tür merakının şaşkınlığı arasında gidip geldim . Bu arada okuma hızında çok büyük bir ilerleme mi var ben mi blog takip etmediğimden/edemediğimden farkına varamadım:D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bu seneye biraz hızlı girdim. Sanırım haftada bir kitap okuma hedefimin bunda etkisi oldu. Birde başladığım işi bitirme takıntım var ki araya başka kitap alamıyorum. Umarım bir gün senin kadar hızlanabilirim :))

      Sil
  2. Kütüphaneye bakacaktim unuttum amaaa von daniken in bir sürü kitabini aldim bit pazarindan 😃

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Von danikeni bilmiyorum, guzelse mutlaka haber ver olur mu 👍

      Sil