Asimov'un Vakıf Serisine Başlıyorum - Vakıf (1)


Isaac Asimov ilginç bir yazar. Kardeşim bu kadar hayal gücü de fazla değil mi dedikçe şaşırtan, her eserinde ayrı bir aydınlanma yaşatan biri. Kendileri aslında daha çok robot serisi ile bilinir ancak serinin tam olarak Türkçeleştirilememesinden dolayı Vakıf serisi bir adım öne geçmiş. Robot serisi ile ilgili de yayın evlerini ilgilendiren dalavereler dolaşıyor ama konuya hiç girmeyeceğim. Merak eden araştırsın. Yazarın derli toplu dilimize çevrilen serisi Vakıf'ı yazar 1942' de yazmaya bir başlamış taa 1993' e kadar aralıklarla devam etmiş. Hatta otuz yıl boyunca seri Vakıf, Vakıf ve İmparatorluk, İkinci vakıf üçlemesiyle kalmış. 1981 yılından sonra tekrar başlamış yazmaya ve seriye dört eser daha eklemiş. Sonradan eklenen eserlerin ikisine öcü diğer ikisine artçı diyenler olması nedeniyle okuma sırası konusunda bir kafa karışıklığı oluşmuş. Yazım sırasına göre mi yoksa konu içeriğine göre mi okunmalı sorunsalı yani. Hatta serinin öncesine ve aralarına seriye dahil olmayan başka asimov kitapları ekleyenler de var. Bu nedenle bu konudaki tartışmaları fazla uzatmadan Vakıf serisinin tavsiye edilen okuma sırasını listeleyerek işe başlayalım. Bu arada kitap isimleri yayın evlerine göre farklılık gösteriyor, kafa karışıklığı olmasın.
  • Vakıf (İthaki Yayınları) / İmparatorluk (Altın Yayınları)
  • Vakıf ve İmparatorluk (İthaki Yayınları) / Altın Galaksi (Altın Yayınları)
  • İkinci Vakıf (İthaki Yayınları) /Gizli Tanrılar (Altın Yayınları)
  • Vakıf'ın Sınırı (İthaki Yayınları) / Galaksi Çöküyor (Altın Yayınları)
  • Vakıf ve Dünya (İthaki & İnkılap Yayınları) 
  • Vakıf Kurulurken (İthaki Yayınları) / İmparatorluk Kurulurken (Altın Yayınları)
  • Vakıf İleri (İthaki Yayınları) /Erişilmez İmparatorluk (Altın Yayınları)

Vakıf // İmparatorluk

Olaylar günümüzden çok çok çok uzak bir gelecekte yaşanır. İnsanlık uzaya açılmış, yaşama şansı buldukları gezegenlere hatta galaksilere ulaşmıştır. Uzayın derinliklerinde bulunan Trantor gezegeninde çökmekte olan bir imparatorluk yaşamaktadır. Ancak Psiko Tarih biliminin kurucusu ve geliştiricisi Hari Seldon'dan başka kimse bu çöküşü görememektedir.  Psiko-Tarih ise birey ile değil milyarlarca insan kitlesinin davranışlarını irdeleyen ve verecekleri tepkileri önceden tahmin eden bilim dalıdır. Zamanının da ötesinde yaşayan bilim adamımızın hesaplarına göre yaşadıkları imparatorluk çökecek ve otuz bin yıl süren kargaşa dönemi başlayacaktır. Ancak bu kargaşayı bin yıla düşürmenin de bir yolu vardır. Bunun için büyükçe bir Ansiklopedi kurulmalı ve bilgiler vakit kaybedilmeden depolanmalıdır. Böylece imparatorluk çökse de bilgiler silinmediği için gelecek nesiller ansiklopediden faydalanarak kendi geleceklerini hızla inşa edebilecek ve kurulacak ikinci imparatorluğun temelleri sağlam olacaktır.

Galaksi yönetimi tarafından Hari Seldon' a biraz da ondan kurtulmak için galaksinin en verimsiz ve en ücra köşesinde bulunan Terminus gezegenine yerleşmesine izin verilir. Hari Seldon yeni gezegeninde ansiklopedi kurulurken gelecek nesillere mesaj bırakabilmek için de kayıtlar oluşturur. Kendi hesaplarına göre oluşabilecek her kriz döneminde kaydı kendiliğinden ortaya çıkacak ve halkına kurtuluş reçetesi sunacaktır. Zamanla Hari Seldon haklı çıkar. İmparatorluk zayıflarken dış bölgeler kralların eline geçer ve teknolojileri her gün geriler. Vakıf atom gücüne eriştiğinde diğer gezegenler kömür teknolojisiyle çalışır. Vakıf bununla da yetinmeyerek ilim dinin kurar ve galaksinin din merkezi olur. Tüccarları aracılığıyla ekonomik savaşı öğrenir ve kısa bir süre sonra da galaksinin en güçlü devleti olur. 

Kısaca özetini geçtiğim üç yüz küsür sayfalık romanın özete sığmayan içeriğinden bir çok aydınlanma yaşayacağınızdan ve serinin ilk iki yüz yıllık dönemi anlatan ilk kitabından etkileneceğinizden eminim. Bilim kurgu meraklısıysanız hemen başlamalısınız. 

Keyifli okumalar.
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

18 yorum:

  1. Konusu ilginçmiş, keyifli okumalar

    YanıtlaSil
  2. 7 kitaplık seri mi bravo valla hepsini okursan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk kez bir seriye başladım. Bakalım sonumuz ne olacak :)

      Sil
  3. İyi okumalar... Okuma yorumlarınızı bekliyorum. bugünlerde okuma konusunda farklı yayınlar arıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim... Bilim kurgu türüne merakınız varsa seriye başlamasanız bile mutlaka bir asimov kitabı okumanızı tavsiye ederim.

      Sil
  4. Asimov'dan hiç okumadım, ayrıca bayağı uzun bir seriymiş:) bilim kurgusu nasıldı? şunu soruyorum aslında bugün bizim kullandığımız ama yüzyıllar sonrasını anlatan o kitapta daha eski olan teknoloji, uygulama vs. var mıydı? Böyle çok eskiden yazılan kitaplarda bu tip şeylere rastlarsam tüm ilgimi kaybediyorum onun için netleştirmek istedim. Güzel anlatmışsınız merak ettim:) Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Seri 12000 li yılları öngörüyor. Bügün ki kıtalar hatta ülkeler o geleceğin gezegenleri olarak kurgulanmış. Doğal olarak gezegenler arası teknoloji farkı var anca hepsi günümüzden çok çok ilerde. Ayrıca sadece teknolojik gelişim değil zihinsel gelişim de çok üst seviyelerde.
      Bence asimov'un en etkileyici yönü olmayan teknolojiyi ayrıntısına kadar anlatması... Bir kitabını deneyin bence

      Sil
  5. Bilim kurgu için olay örgüsü geniş.Meraklısı için güzel seri.
    Seri kitapların fazla olması emek verilmiş bir kitap olduğunun kanıtı..
    Teşekkürler tanıtım için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Guzel yorumun için ben teşekkür ederim Sibel

      Sil
  6. Şu serilerin sıralarını bir türlü anlamıyordum. Yazı aydınlatıcı oldu vallahi! İmparatorluk serisini okumak istiyordum ama en baştan başlamak güzel olacak gibi. Çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Senin için bu kadar faydalı olmasına sevindim hatta çok mutlu oldum :)

      Sil
  7. bakınız bir tane daha okumadığım hatta henüz tanışmadığım yazar :D Keyifli okumalar olsun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Eylem. Çok büyük onure oldum :))

      Sil
  8. Acaba hayal gücü mu yoksa adam bir seyler mibiliyor. Gitti geldi belki gelecege 😂😂😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bunu ciddi ciddi düşündüm bir ara... bu adam ya uzaylılarla görüşmüş ya da gidip gelmiştir yoksa bu kadar kurgu hayal ürünü olamaz demiştim

      Sil
  9. Listeme alayım. Sizden de yorumları bekliyorum. Çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil