Yeryüzüne Dayanabilmek İçin - Tezer Özlü


Melankoliyle bezeli özgürlükçü bir yazardır Tezer Özlü. Öyle ki Kafka, Svevo ile Pavese'nin yaşadığı yerleri görebilmek için otostopla 700 km'lik Avrupa yolculuğu yapacak kadar cesur, kısa hayatına üç evlilik sığdıracak kadar özgürlükçü, Stefan Zweig ve genç eşinin intiharına övgüler yağdıracak kadar melankoliktir. Tüm bunların yanında bir kaç kez intiharı deneyecek kadar da bunalımlıdır.


Tezer Özlü, Avrupa da yaşadığı dönemde çevirmenlik yapmanın yanı sıra sanatsal faaliyetlerin de sıkı takipçisi olmuştur. Bu dönemde özellikle Almanya da gerçekleştirilen film festivallerini takip eder. Gösterimlerdeki filmleri, yönetmenleri ve yazarları bir bir irdeler. Kimini sıkıcı bulur, bazı ödülleri de siyasi. Beğendikleri de olur elbette. Hatta ödül alan Türk filmleriyle gururlanır. Tüm bu gözlemlerini ve hissettiklerini kaleme alarak Türkiye'de ki çeşitli gazete ve dergilere gönderir. Ölümünden sonra ise bu köşe yazıları, içeriğindeki bir makalenin başlığı kullanılarak "Yeryüzüne Dayanabilmek İçin" adıyla kitaplaştırılır.


Eser, Özlü' nün sanatsal birikimini, eleştirel yönünü ve samimiyetini görmemiz bakımından önemlidir.  Eleştiri işte böyle yapılmalı dedirtecek kadar da imrendiricidir. 

Ben köşe yazılarından derleme bu kitabı okurken zevk aldım. Umarım sizler de beğenirsiniz. 

Keyifli okumalar.

Neden yazılır? Dünya acılı olduğu için yazılır. Duygular taştığı için yazılır. İnsanın kendi zavallılığından sıyrılması çok güç bir işlemdir. Ama insan bir kez bu zavallılıktan sıyrılmayagörsün, o zaman yaşamı kendi egemenliği altına alabilir. İşte böylesi bir egemenliği bir iki kişiye daha anlatmak için yazı yazılır. (Ya da kendi kendine kanıtlamak için). Çünkü, insanın kişisel özgürlüğü, kendi dünyasına egemen olmasıyla başlar.

Tezer Özlü'nün yurtdışındayken Türkiye'deki dergilere yazdığı, dünya edebiyatıyla, sinema ve tiyatroyla kurduğu ilişkiyi kendi edebiyatı içinden yorumladığı yazılardan oluşan Yeryüzüne Dayanabilmek İçin, yazarın iç dünyasını takip eden tutkun okurlar için yeni bir ışık sağlıyor. Çocukluğun Soğuk Geceleri ve Yaşamın Ucuna Yolculuk'un yazarından yine yaşamla ve ölümle hesaplaşan yazılar...
(Tanıtım Bülteninden)


Sayfa Sayısı: 168
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

13 yorum:

  1. Yaşamla ve ölümle hesaplaşmak için yazıyorum cümlesi ilk okuduğumda çarpmıştı beni.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazmanın ne kadar önemli olduğu da ancak bu kadar güzel anlatılabilirdi zaten. Belki de etkileyiciliği anlatmak istediğini çarpıcı cümlelerde ifade etmesinde yatıyordur.

      Sil
  2. ah en sevdiğim yazarlardan. hastalığı nedeniyle çok çekmiş yaaa. hep elektro şok almış. eskiden terapi yerine o varmış, ilaç yerine. ah nefis beş kitabı var. biri de bu işte. ben de bugünlerde hepsini baştan okuyodum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz Tezer Özlü haranısıniz galiba. Hiç bilmediğim bilgiler paylaşmışsınız, ne de güzel yapmışsınız 😊

      Sil
  3. ÖZlü'nün ben hayranı olamadım ama sanırım siz oldunuz :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitabı okurken aklıma sen geldin. Ama saklayamayacağım çok sevdim 😁

      Sil
  4. Yaşamla ölüm arasındaki ince çizgide gidip gelmiş. Kendi içinde bir çok acıları barındıran başarılı bir yazar.

    YanıtlaSil
  5. Merhaba, blogunuzda daha nice güzel yazılar görmek üzere!
    Sevgilerimle, B
    Takibimdesiniz, yeni yazımı gördünüz mü? :) https://benirva.blogspot.com/2018/09/su-ksackhayatta-bu-kadar-guzel-dunyada.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Evet bıraktığınız linkten yazınızı gördüm :))

      Sil
  6. En sevdiğim yazarlardandır, okumadığım 2 kitabı kaldı sadece, onları da bilerek bekletiyorum, hem bitmesin hemen hem de sonbahar-kış mevsimine denk getireyim diye, yazdıkları da aynı bu mevsimler gibi insanı ürpertip üşütüyor. Emeğinize sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarın melankolik tarzını sonbaharla eşleştirip özümsemekte ayrı bir zevk olmalı. Bu güne kadar hiç böyle bir tarz duymamıştım ama sevdim :)

      Sil
  7. Bircok blogda gördüm. E kitabini bulursam okuyayim 😊

    YanıtlaSil