İstanbul'un Fethine Ortadan Bakmak


Bir kelebek düşünün, o kelebeğin gövdesidir İstanbul ve Dünyanın bir başkenti olacaksa bu İstanbul olmalıdır övgülerini kazanan, İstanbul mutlaka fethedilecektir, Onu fetheden komutan ne güzel komutan o ordu ne güzel ordudur hadisi ile müjdelenen şehir. Bu motivasyonla o güne kadar 23 kuşatma atlatmış, aşılamaz surları sayesinde 24. kuşatmaya direnmeye kararlı bir şehir

Netfilix'in 6 bölümlük belgesel dizisi anlatıcılarının akıllara kazınan bu betimlemeleri ile başlıyor. Her iki tarafın yorumcuları olayı yaşamışcasına aktarıyor, anlatırken yaşatıyor. Tuba Büyüküstün, Selim Bayraktar, Birhan Sokullu ve Ushan Çakır gibi oyuncularıyla izleyicileri o günlere götürüyor. 

Bu güne kadar izlediğiniz kahraman Osmanlı Ordusunun fethi filmlerini bir kenara bırakın. Biliyorum zor gelecek. Ama düşünün... Düşmanınızın 10 katı askerimiz ve o güne kadar bilinmeyen bir silahımız var; Macar Urban ustanın yaptığı, Ortaçağ'ın kapanıp Yeniçağ'ın açılmasını sağlayan, kale arkasına saklanan şehir planlamasını bitiren Top. Yıkılmaz denilen surlar etkisini kaybetmiş. Rumeli Hisarı ile İstanbul'un deniz bağlantısı neredeyse kesilmiş. Buna rağmen direnmiş İstanbul...


Dizi ana hikayede savaşı anlatırken her iki tarafın iç işlerini de yan hikayelerle süslüyor. 12 yaşında padişah olan II. Mehmed'in Haclı Ordusunun toplandığını öğrenmesi üzerine, babası II. Murad'a tekrar tahta geçmesi için gönderdiği rivayet edilen mektubun esamesi bile okunmuyor. II. Murad'ın tahtı kendi isteği ile aldığı hatta II Mehmed'in bundan Sadrazam Çandarlı Halil Paşayı sorumlu tuttuğu ve kin beslediği görülüyor. II. Mehmed'in fazlasıyla Büyük İskender olma hayali de akıllara kazanıyor. Bizans tarafının ise birlik olma yetilerini kaybettiklerini, Ortodoks Katolik ayrışmasının nefrete dönüştüğünü görüyoruz. İstanbul can çekişirken bile savunmayı Giustiniani komutasındaki paralı askerlere bırakıyorlar ve Venedik'lilerin ihanetiyle düşüyorlar.


Son olarak dizinin danışmanlığını da yapan Celal Şengör hocanın heyecanlı anlatımını da buraya not etmeliyim. Üstad'ın İstanbul'un fethedildiği bölümdeki kahkahasını unutamıyorum.


Dizi sizleri rahatsız eder mi bilmemem ama ben fazlasıyla gerçekçi buldum. Hatta izlediğim en iyi İstanbul'un fethi dizisi/filmiydi diyebilirim.

Sevgiyle kalın
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

18 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. :)) umarım izledikten sonra yorum da yaparsın

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Beklentiyi çok mu yükselttim acaba? Korkutmayın beni

      Sil
  3. Bu yapımı merak ediyorum, aslında arkadaşımla beraber izleyecektik ama benden önce başlamış hevesim kaçtı :D O 3. bölümde bıraktı ama ben bitiririm diye düşünüyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arkadaşın biraz milliyetçiyse rahatsız etmiştir :))

      Sil
  4. Bende tam bununla ilgili bir yorum yazmıştım.Size katılıyorum, beğenerek izledim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizinle aynı fikirde olmak güzel. Ayrıca çekim kalitesi, kostümler filanda güzeldi...

      Sil
  5. Diziyle ilgili başka yorumlar da okumuştum, ama yazdıklarından sonra epey merak ettim :) Tarih biraz zor bir konu; malum herkesin kendine göre bir tarihi, tarih anlayışı var. İzleme listeme alıyorum :) Neşeli sevgilerle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel özetlemişsin... Bence bu belgesel iki tarafın tarih anlayışını harmanlanmış. O nedenle etkileyici zaten

      Sil
  6. Diziden en çok aklımda kalan Osmanlı ordusundaki askerlerin komutanlarına itaat ettikleri için haçlı ordusunun ise emir-komuta zincirine riayet etmediği için haçlı seferlerinin başarısız olduğu yorumu oldu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok iyi yakalamışsın. Ben de bunu ilk kez bu dizide duydum ve çok şaşırdım...

      Sil
  7. Ben sıraya alayım 2050 ye kadar izlerim herhalde :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gözünde büyütme bence, kitap okumaktan yorulduğun zaman çerez niyetine izlenebilecek dizilerden :)

      Sil
  8. İzledim, beğendiğimi söyleyebilirim. Biraz olaylar hızlı akışla geçiyor, detaylara yer verilmemiş hissine kapıldım. Dizi bölümleri artırılabilir, hatta 2 sezon olabilirdi diye düşünüyorum. en kritik rol her iki taraf için de Cenevizliler olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İstanbul'un Fethi sırasında Cenevizlilerin rolünü de ilk kez bu dizi de duydum. Adamlar para için her şeyi yapıyor :)

      Sil
  9. Oyuncu kadrosunu sevmedim ama şans vermeye değer.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hmmm... Anlatım güzel ama sevmediğin oyuncular varsa itici gelebilir. Bilemiyorum

      Sil