İnsan Türünün Kısa Bir Tarihi - Sapiens


Mutlaka okunması gereken kitaplar listesinde sıkça karşıma çıkan ama okuma konusunda tereddütlerim olan bir kitaptı Sapiens. "Hayvanlardan Tanrılara" ve "İnsanlık Tarihinin Kısa Bir Özeti" gibi iki farklı alt başlıkla içeriğini anlatırken merak uyandırmayı da başarıyor aslında. Bunun yanında neredeyse hiç bir bilgimin olmadığı evrim teorisi temelli olması töbe estağfurullah dinden çıkmayalım endişesini de körüklüyordu. Neyse okuduk.

Eser Darwin'in kaleme aldığı ve evrimi anlatan Türlerin Kökeni kitabının tefsiri niteliğinde olmuş. Anladığım kadarıyla büyü büyük büyük atamız olan tek hücreli canlıların mutasyona uğraması sonucu bir sürü canlı meydana gelmiş. Bu canlılar meydana gelirken de her biri farklı bir yol çizerek türleri oluşturmuş. Dünyamızda yaşama şansı olmayanlar yok olurken diğer türler yoluna devam ederek hem kendi içinde çeşitlenmiş hem de yeni türler oluşturmuş. Bir çok farklı köpek cinsi olmasının yanında aslan, kaplan, çita ve çakal türlerinin ortaya çıkması gibi. Sonra köpek türlerindeki gibi çeşitlenen farklı maymun türleri oluşmuş. Bu türler hayatta kalma mücadelesi gereği yavaş yavaş bilinçlenmeye başlamış ve evrilip maymundan ayrılarak sapiens yani insan türlerini oluşturmuş. 


Homo Sapiens'ler yani bizler Afrika kökenliymişiz. Neandertal ise Avrupa kökenli insanmış. İşte bunun gibi Homo Erectus, Habilis, Foresiensis gibi farklı bölge insanları da varmış. Ama tüm bu süreç boyunca hakimiyeti ele geçiren Homo Sapiens diğer tüm yakın akrabalarımızı yok etmiş.


Peki ilk başlarda besin zincirinin ortalarında olan ve sonra zirveye çıkan Homo Sapiens bunu nasıl başarmıştı. Küçük balık büyük balığı yutar düzeninde, bazen av bazen avcı olan bir tür sadece avcı olabilmeyi nasıl başarmış? Dedikodu sayesinde... Evet evet, dedikodu yaptıkça beyinleri daha iyi çalışmaya başlamış ve diğer türlere göre çok daha iyi organize olmaya başlamış. Diğer canlı türleri en fazla 40 kişilik grup oluşturabilirken Homo sapiens günümüze kadar ohooo...


Homo Sapiens'in bilinçlenmesi ve dünyayı hakimiyeti altına almasıyla da tanrılar oluşmaya başlamış. İlk başlarda her toplumun kendi tanrıları varken sonrasında kralların tanrıya dönüşdüğü görülmüş ve sonunda da en büyük, en yüce ve tek tanrıya dönüşmüş.

Sonuç olarak dört yüz küsür sayfalık eser akıcı anlatımıyla kolay okunabilen ve derinliğiyle de fazlasıyla doyuran bir kitap olmuş. İnanıp inanmamak size kalmış. Ben kitabın devamı olan Homo Deus'u da yarıladım, haberiniz olsun...

Herkese bol kitaplı günler... 
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

20 yorum:

  1. ben sarsılmıştım okuduğumda...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Etkileyici olduğunu ben de kabul ediyorum. Hatta fazlasıyla bilgi içeren bir kitap

      Sil
  2. Sapiensin tüm akrabalarımızı yok ettiği doğru değil. Sapiens bir tek Neandertal ve Denisovalılarla aynı dönemde yaşadı. Erectus ve diğerleri ondan çook önce kendi kendilerine yok oldular. Neandertallerin de yok olma sebebi rekabet olabilir fakat besinsizlikten ya da kendi içlerindeki rekabetten yok olmuş olmaları muhtemel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilgim olmayan konularda bilgisi olan insanları okuyunca hayran oluyorum. Bu güzel bilgi için teşekkür ederim

      Sil
  3. Bu aklımda olan kitaplardan benim de

    YanıtlaSil
  4. İlk çıktığı zaman almıştım, şu an masanın üzerinde bakışıyoruz, hala gelmedi sıra. Evdeki herkes okudu benim dışımda. Bakayım ben ne zaman okuyacağım. Güzel bir yazıydı, çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) kitaplarla bakışmakta güzeldir. Ne mutlu sana

      Sil
  5. Geçtiğimiz sene okumuş, hayran kalmıştım. Katılmadığım kısımlar olsa da iyi bir kitap.

    YanıtlaSil
  6. İlginçmiş okuma listeme aldım

    YanıtlaSil
  7. Aslında savaşarak kendimizi avlıyoruz ama daha önemlisi doğaya açtığımız savaş yüzünden daha kötüsü olacak gibi. Homo Deus güzel ama bu daha iyiydi sanki

    YanıtlaSil
  8. Kitabı aldım ama henüz okumaya fırsatım olmadı, ben,m de ilgimi çok çeken bir konu. İlk fırsatta okuyacağım, teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hadi bakalım siz nasıl yorumlayacaksınız 🤔

      Sil
  9. Başladığım ama devamında bıraktığım bir kitap, üstelik akıcı da gelmişti :) Hem bunu hem Homo Deus'u okuyacağım, uygun zamanı bekliyorum. Güzel bir yorum yazısı olmuş teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kalın kitapların böyle de bir sıkıntısı var işte. Bi gayret bitirivereyim diyemiyorsun

      Sil
  10. Gördüğüm ve okumayı düşünmediğim kitap . Darwin'in kitabını okumuştum . Buna gerek yok diye düşündüm.

    YanıtlaSil