Filler Sultanı ile Kırmızı Sakallı Topal Karınca


Sözlükmüş, sözlük yazarlığıymış, bu yazarlar ne yazarmış tam olarak kafamda oturtamasam da sürekli takip etmeye çalıştığım bir kitap grubu var. Blogsözlük kitap okuma grubu.  Dile kolay 44. kitabına gelmiş ve Yaşar Kemal'in Filler Sultanı ile Kırmızı Sakallı Topal Karınca kitabını tavsiye etmiş. Okumadan olur mu!!!

Filler Sultanı ile Kırmızı Sakallı Topal Karınca fabl türünde bir hikaye. Gerek konunun içeriği gerekse anlatım tarzı ile George Orwell'in Hayvan Çiftliği ile benzerlik gösteriyor. Orwell kendi dönem liderlerini eleştirdiği Hayvan Çiftliği eserinde, eşit haklara sahip hayvanların arasındaki domuzların iktidara geliş ve diktatörleşme hikayesini anlatır. Böylece hayvan çiftliğini dışarıdan izleyen okuyucu, eser bittiğinde aydınlanma yaşar. Sadece o kadar da değil. Yıllar sonra bile okunan kitapla, ulus farketmeksizin tekrar eden tarihe tanıklık edilir. Yaşar Kemal ise olayı farklı bir yerden alır. Savaşı kaybeden bir milletin sömürülmesi.

Eser, filler sultanının hiddetlenip karınca ulusunu per-ü perişan etmesiyle başlar. Nasıl olur da karıncalar filler yurdunu tarumar etmeye kalkar. Bunun bedelini derhal ödemelidirler. Oysa ortada öyle bir tehlikenin olmadığını dünya alem bilir ama ne önemi var. Amaç savaşa bir gerekçe bulmak. Savaş başlar, neyse ki son anda akıl hocasının da yardımıyla insafa gelir filler sultanı. Karıncaları bu dünyadan kaldırma fikrinden vazgeçer ama onları köle olarak kullanmaya başlar. Bunun için de akıllı bir yol izler. Karıncaları zorla çalıştırmak yerine onları böler, bir kısmını diğerlerinden ayırır, dillerini unutturur, çok çalışırlarsa kendilerinin de fil olacaklarına inandırır. Zaten binlerce yıl önce tüm filler karıncaymış ama çok çalışarak fil olmuş, aslında ortak atadan, asil karınca soyundan gelinmiş efsanesini kurar. Ancak tek sorun Kırmızı Sakallı Topal Karıncadır...


Büyük yazarlar anlatmak istediklerini bir yolunu bulup anlatıyorlar azizim. Bakmayın siz hikayede geçen sarı karıncalara, hüdhüd kuşlarına. Hangi döneme, hangi ulusa uyarlarsanız uyarlayın her hikaye kahramanı bir karaktere bürünüveriyor. Öyle ya, yazar doğrudan anlatmaya kalksa hem ideolojik fanatizm nedeniyle anlaşılamayacak hem de döneminde takılı kalacaktı. Şimdi aradan yüzyıllar geçse de okurunu hayran bırakıyor. Çoook büyük adamlarsınız çook.

Severek okuyacağınızı düşünüyorum. Hatta okuyun lütfen.

Sevgiyle kalın... 


Filler Sultanı'nda bir halk masalından yola çıkılarak güç ve haklılık arasındaki ilişki ele alınır. Filler Sultanı gücüne güvenerek karıncalara savaş açar. Haklı ya da haksız olmak onun için önemli değildir. Gücünü kendinden milyonlarca kez küçük karıncalar üzerinde denemektir niyeti. Ancak karıncalar birleşir ve haksızlığa boyun eğmeden filler sultanlığını devirirler.
"Eğer insan soyunun bu en zaliminin simgesini, benzerini hayvanlar arasında arayacak olsaydım, belki timsahları bulurdum, boa yılanlarını bulurdum. Yok yok, sanmıyorum ki yeryüzünde bu zalimleri simgeleyecek korkunçlukta bir hayvan türü bulabilelim..."
- Yaşar Kemal-
"Korkusuz bir toplum eleştiricisidir Yaşar Kemal. Ve eşsiz bir şair. Onu okuyan herkes büyüleyici, güçlü anlatım yeteneğine hayran kalır."
- Dagens Nyheter,

Sayfa Sayısı: 208

Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

15 yorum:

  1. Bu kitabı hiç bilmiyordum. Yaşar Kemal satır aralarında her şeyi çok güzel anlatmıştır mutlaka. Elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok iyiydi gerçekten. Hele konuşma diliyle yazdığı satırların tadı bir başkaydı.

      Sil
  2. Böyle tanıtımlar çok güzel oluyor. Ben de gerçekten Yaşar Kemal'in böyle bir eseri olduğunu bilmeyenlerdenim. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. Okuduğum güzel eserlerden ayrıca diğer kitapları da okunası güzel..
    Eline saglik editör güzel tanıtım icin

    YanıtlaSil
  4. Ay bak bu da okumak istediklerimden araştırayım var mi kutuphanede

    YanıtlaSil
  5. Yıllar evvel keyifle okumuştum. Bana da Sabahhattin Ali'nin Sırça köşk'ünü hatırlatmıştı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bu kitabı okumadım işte... teşekkür ederim yorumun için :))

      Sil
  6. Merhaba, Değerli Blog Arkadaşım; İnsana Davet sitesinde "Blog Keşif Etkinliği ve Önemli Duyuru" başlıklı yazımızda size de yer verdik. Hemde önemli bir duyuru içeriyor... Bakmak isterseniz beklerim...Selam ve Dua ile...

    YanıtlaSil
  7. blogunuzu yeni keşfettim ve sizi izlemeye aldım. Sizi de bloguma bekliyorum :))) iyi günleriniz olsunn :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben seni zaten takip ediyorum Selen. Umarım sen de uzun yıllar keyif alarak yazarsın :))

      Sil
  8. Yasar Kemal okunur tabii Orwell in de onun da yazdiklari hala yasaniyor 😔

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlaka okunmalılar... insan daha iyi anlıyor daha iyi alğılıyor

      Sil