Kadın Budalası - Dostoyevski


Bazı kitaplar okunmasına okunuyor ama eleştirisini yazmaya gelince kal getiriyor. Verdiği mesajların satır aralarında gizli olmasından mı, her okuyanın farklı çıkarımlarda bulunmasından mı yoksa eleştirilecek ya da yerilecek bir tarafının bulunamamasından mı kaynaklanıyor bilemiyorum.

Kadın Budalası'da benim için böyle bir kitap. İsmine baktığınızda kadın peşinde koşan belki sapkın ama çokça çapkın bir karakterle hemhal olacakmışız gibi. Ama öyle değil. Bu nedenle aynı kitabın Ebedi Koca ismiyle yayımlanan çevirisinin anlatıya biraz daha yakın olduğu kanısındayım.

Bu kez kitabın içeriğinden bahsetmektense satır aralarının bana anlattıklarından bahsedeyim. Hem böylece spoiler vermemiş hem sizin de başka çıkarımlarda bulunabileceğinizi hatırlatmış olurum. 

Zayıf bir karakterin, olduğu gibi yaşaması oldukça zordur. Bu nedenle bir bütünün daha doğrusu sevginin parçası olmak onun için hayata tutunmanın en olası yoludur. Sevmek, daha doğrusu hem sevip hem de sevilmek. Ancak severken sevilmemenin verdiği acıya rağmen sadık kalabilmekte ayrı bir özveri konusu. Diğer taraftan unutmaya çalışılan geçmişin en olmadık yerde karşıda duruyor olması ve tüm gardı düşürmesini verdiği acıyı bir kenarda tutalım. Sonra geçmişin acıları yetmiyormuş gibi kast sistemini ve onu aşabilmek için doğru düzgün tanımadık ama hayranlık beslenen birilerinden istenen yardımı hissetmeye çalışalım. Bir taraftan da o birileri yerine koyalım kendimiz. Olmadık insanların olmadık heveslerine tercüman olmak. 

İşin özü sevgili okur, Dostoyevski'nin bu eserini okursanız muhtemelen kast sistemi, çıkar ilişkileri, sevgi ve bağlılık gibi bir çok konuda çıkarımda bulunabileceğiniz gibi, o dönemin Rus toplum hayatı hakkında da bilgi sahibi olabilirsiniz. Özellikle varoşlar ve varoş yaşam açmış kapılarını sizi bekliyor.

Keyifli okumalar... 
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

7 yorum:

  1. Dostoyevski'yi severek okurum. Eğer okumadıysan Kumarbaz adlı kitabını da tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okumamıştım Yasemin, tamda şu anda listeme ekledim. Tavsiye için teşekkürler.

      Sil
  2. Dostoyevski'nin bir çok kitabını okudum ancak bu kitabını henüz okumadım. Yazınız sayesinde kitap hakkında bilgi sahibi oldum. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında ben bu kitabı tam olarak anlayamadığımı daha doğrusu okumak için yanlış zaman seçtiğimi düşünmüştüm. Belki bir çok Dostoyevski kitabı okumuş biri olarak daha anlaşılır bir eleştiri yazabilirsiniz :)

      Sil
  3. Dostojewski'yi cok severim. Benim de elimde bir türlü yorum yazamadigim bir taslak var oysa kitabi cok begendim 🙄

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazın yazın ihmal etmeyin. Bloglarda kitapları görmek mutlu ediyor beni :)

      Sil
  4. Dostoyevski sevdiğim yazardır, ancak bu kitabını okumamıştım. Tanıtım için teşekkürler.

    YanıtlaSil