Sineklerin Tanrısı - William Golding


İngiltere büyük bir savaşa girmek üzeredir. Çocuklarını bu savaştan korumak için uçağa bindirip bilinmeze göndermek isterler. Ancak ıssız bir adaya düşen uçaktan kurtulan çocuklar artık başlarının çaresine bakmak zorunda kalırlar.

Yazar distopik ve alegorik olarak tanımlanan romanına yukarıdaki anlatıma benzer sert bir giriş yapıyor. Bu girişten sonra da çevreden izole edilmiş dünyayı tasarlamaya başlıyor. Beklenenin aksine başlangıçta her şey güzeldir. Ada da çeşit çeşit meyveler ve hayvanlar vardır. Bu cennetvari ortamda karşımıza Ralph adında güzel bir çocuk çıkıyor. Orduda binbaşı olan babasının kendisini kurtaracağından emin olan Ralph, gelecek kaygısı yaşamadan düştüğü cennetin keyfini çıkarmaya çalışıyor. Ancak adını hiç bir zaman öğrenemeyeceğimiz Domuzcuk ile karşılaştıktan sonra bir şeyler yapmaya karar veriyor. Adada bulunan çocukları bir araya topluyorlar, büyüklerinden öğrendikleri gibi seçim yapıyorlar ve aralarından bir lider seçiyorlar. Ralph'in en büyük rakibi kilise korosunun başında bulunan Jack oluyor. Kitabın sonuna kadar Ralph demokrasiyi temsil ederken, Jack ise otokrasiyi temsil ediyor.

Yazarın aslında tek bir amacı var. Aramızdaki iktidar hırsının, acımasız mücadelelerin cenneti adım adım cehenneme çevirişini gözler önüne sermek. Hatta her şeye sil baştan başlasak bile aynı sonuca ulaşıyor olmak. 

Sonuç olarak verdiği mesaj ve kanıksadıklarımızın hayatımızı cehenneme çevirisi anlatımıyla okunası bir kitap olabilir. Ancak tüm zorlamalarıma rağmen kitabın içerisine tam anlamıyla giremedim. Anlayamadığım bir şekilde bir şeyler beni sürekli dışarı itti. Mesela Ralph ile Jack arasındaki demokratik seçimde, orduda binbaşı olan babasını kurtarıcı gibi göstererek seçimi kazanması bana hiç demokrasi gibi gelmedi. Takılı kaldım buraya. Oysa kimsesiz ve ilkel bir yaşamla baş başa kalan çocukların en güçlünün peşine takılması iç güdü gereği olmalıydı. Yazarın buradaki fiziki gücü bir kenara itip aile bağlarından gelen gücü öne almasını anlamlandıramadım. Belki de kitabında yer yer bahsettiği İngiliz asilliğini burada da vurgulamak istemiştir de ben kaçırmışımdır. Bilemiyorum. 

Son söz; kitap uzun süre okuma listeme girmeyi bekleyip durdu. Bunda okurun kafasının karışık olmasının da etkisi var tabi. Kimi okurlar kitabı içselleştiremezken kimi bayıldı. Tabi ki bu durum kitabı uzun bir süre ertelememe neden oldu. Ancak Kitap Gizi' nin oku tavsiyesi üzerine ani bir kararla ilk sıraya alınarak okundu. Ben pişman değilim ve sonuna kadarda okudum ancak aynı iştahla size tavsiye edemeyeceğim. Distopik romanları seviyorsanız okuyunuz.

Sevgiyle kalın... 
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

14 yorum:

  1. Benim beğenerek okuduğum bir kitaptı. İçine tam anlamıyla giremediginiz bir kitabın amacını çok güzel ifade etmişsiniz. Her kitap herkeste olduğu gibi bir kişide farklı dönemdeki okumalarını da aynı etkiyi doğurmuyor. Paylaşımınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara hazır olmak ya da doğru zamanda okumak diye bir şey olduğuna ben de inanıyorum. Haklısınız, belki doğru zamanı yakalayamamışımdır. Güzel yorumun için ben teşekkür ederim.

      Sil
  2. Ben bu kitabı beğenerek okumuştum. İçine tam girememiş bile olsanız güzel bir tanıtım olmuş. Filmi de var bu arada.Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Ebemkuşağı. En azından kitabı anlamış olmama sevindim :)

      Sil
  3. Nereye saklansam bilemedim. :) Beklentiyi çok yükselttim sanırım, tam anlamıyla kitabın içine giremedim deseniz de çok güzel ifade etmişsiniz, kaleminize sağlık, ben tekrar okumuş gibi oldum anlatımınızla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)) yok yok saklanmayın... En azından okudum ve bitti. İçimdeki o ikileme son vermiş oldun...

      Tavsiyen için de teşekkür ederim :)

      Sil
  4. Bu kitap okuduğum dönemde de bende aynı etkiyi yaratmıştı. Bu nedenle ne demek istediğini çok iyi anlıyorum. Filmi var. Bir ara onu izlemeyi de düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte şimdi rahatladım. Yalnız olmadığımı bilmek müthiş :)

      Sil
  5. Aa okumak istediklerimden listeme almamistim aklima geldi 😂

    YanıtlaSil
  6. Konusu ilginç geldi aslında. Anlatmak istediği bizim gerçeğimiz. Kendi cennetlerine girmek isteyenlerin cehenneme çevirdiği dünyada yaşıyoruz. Kitabın içine girememiz de kitap konusunda beni ikileme itmedi değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hala kararsızsanız önce filmini deneyebilirsiniz...

      Sil
  7. Filmini izleyip çok da etkilenmiştim. Kitabı yeni aldım.En kısa zamanda okuyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap eleştirinizi bekliyorum haberiniz olsun :)

      Sil