Efrasiyab'ın Hikayeleri - İhsan Oktay Anar


Anadolu da insanlar, özellikle elden ayaktan kesilmiş, varlığıyla yokluğu bir olmuş, herkesin saygı duyduğu ama kimsenin ciddiye almadığı dedelerin kendilerini dinletme yöntemidir öyküler. Haliyle sıradan olmamalı, içinde kültüre uygun ürpertici, korkutucu ve zenginlik hayali kurdurucu ögeler olmalı. 

Anadolu'nun bir yerinde yaşayan Cezzar Dede de kendini bu yöntemle dinletenlerdenmiş. Tam on bir torununa içerisinde kayıp hazineler, cinler, periler geçen hikayeler anlatır dururmuş. Günün birinde her insanın kapısını çaldığı gibi Cezzar Dedenin de kapsını çalmış Ölüm. Hikaye bu ya, ölüm herkese son bir şans veriyormuş. Aralarında anlaşmışlar ve Cezzar Dede ile de hikaye anlatma yarışına tutulmuşlar. Bu yarışın sonunda da sekiz hikayeden oluşan bu kitap meydana gelmiş.

Hikayeler yörelerimize ve törelerimize uygun. Yani zombi yerine malum korktuğumuz şeyler var. Ancak bir çok hikayenin takibi zor. Daldan dala atlarmış gibi. Dinleyici değil anlatıcı odaklı. Anlatan eğlenirken dinleyen anlamakta zorlanıyor. Tam da kendini dinletmek isteyen dedenin akşam yaşadığını sabah kahvaltısından anlatmaya başlaması gibi.

Yazarın hikaye anlatımı da farklı. Örneklerini Mevlana'da gördüğümüzü iç içe geçmiş alt hikayeler örüntüsü ustaca işlenmiş. Ölüm ile Cezzar Dede birbirine hikaye anlatırken bir bakmışsınız Cezzar Dedenin hikayesindeki kahramanın anlatımıyla başka bir anlatıya geçmişiz. Hikaye bittikçe basamakları yukarı tırmanıp asıl hikayeye ulaşmışız. Labirent gezintisi gibi...

Kitap, blog sözlüğün kitap okuma grubunun seçkisi. Okurken zaman zaman sıkıldığım, hikayeden koptuğum olsa da kitap bittiğinde damağımda farklı bir tat kaldı. İhsan Oktay ile tanıştığım için kesinlikle pişman değilim.

Sevgiyle kalın...
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

18 yorum:

  1. Severek okuduğum kitaplardan... Ancak yazarın Suskunlar, Amat ya da Puslu Kıtalar Atlası'ndaki keyfi alamadım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaptan çok fazla etkilenemediğim için diğer kitaplarını okumayı düşünmemiştim ama gelen yorumlar nedeniyle fikrimi değiştirecek gibiyim. Kararsız kaldım

      Sil
  2. İhsan Oktay Anar hep okumak istediğim ancak bir türlü başlayamadığım bir yazar. Suskunlar yada Puslu Kıtalar Atlası ile başlamak istiyorum. Paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorma, ben de merak ediyorum Suskunlar ve Puslu Kıtalar Atlası'nı...

      Sil
  3. Merak etttiğim bir kitap. Puslu Kıtalar Atlası'ndan diğer kitaplarını da okumak istiyorum yazarın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım okursunuz Arif bey. Belki diğer kitaplarını da siz tavsiye edersiniz

      Sil
  4. İhsan Oktay hikayeleri birbirinin içene sokarak yazaya bayılır. Tarzını genel olarak severim ben. Bu kitap okuma listemde bakalım ne zaman okuyabileceğim. Bu arada "Tatar Çölü" adlı bir kitap okuyorum. Anlatım tarzını çok beğendim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tatar Çölü'nü okumana sevindim Yasemin. Özellikle sonu çok güzel diyorlar. Elimdeki Sineklerin Tanrısı biter bitmez ona başlıyorum.

      Sil
  5. Yazarın Puslu Kıtalar Atlası'nı okumuştum ve çok beğenmiştim, hatta diğer kitaplarını da okumalıyım demiştim ama hala fırsat bulamadım, bu kitabı da merak ettim şimdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fena merak ettirdiniz Puslu Kıtalar Atlası'nı. :)

      Sil
  6. Okuyan herkesten benzer yorumlar duydum. Özellikle hikaye anlatış biçimi çok beğeniliyor.
    Mutlaka okunmalı o zaman!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O konu biraz zevk meselesi Sibelynka.. Ama farklı bir lezzet olduğu kesin. Okumakta fayda var.

      Sil
  7. Okunacaklar listeme ekledim, merak ettim.

    YanıtlaSil
  8. Ben sadece Amat'ı okumuştum. Onda da tarzı böyleydi. Okurken biraz sıkıyor ama kitabı bitirince güzel bir zevk veriyor tarzı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel özetlemişsiniz. Demekki bitene kadar sabretmek gerek :)

      Sil
  9. Ilginc bir kitap gibi. Bu konulari severim 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, eskiden çok anlatılırdı böyle hikayeler, bizler alışığız :)

      Sil